Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

08/03/2010

De Oscars 2010

De Oscars 2010

The Hurt Locker pijnigt Avatar tijdens een saaie avond

The Hurt Locker pijnigt Avatar tijdens een saaie avond
Het is ieder jaar het hoogtepunt voor de Amerikaanse filmindustrie: de Oscars. Dit jaar was de strijd om de belangrijkste prijzen pikant omdat het ging om een tweestrijd tussen een goedkope en bijna niet uitgebrachte oorlogsfilm en de grootste kaskraker aller tijden. De strijd was inderdaad duidelijk voel- en vooral hoorbaar, maar als geheel spektakel was de Oscar avond een matige bedoeling.


Om meteen met de deur in huis te vallen: in een razend tempo dat zelfs de camera niet leek te volgen maakte Tom Hanks bekend dat de Oscar voor beste film ging naar The Hurt Locker. Dat even daarvoor Kathryn Bigelow ook al de prijs voor beste regie in de wacht had gesleept voor dezelfde film - en ze werd daarme de eerste vrouw die dit presteert - was een pijnlijke en zichtbare klap in het gezicht van James Cameron. Het lijkt een signaal van de Academy die in de afgelopen jaren al vaker verklaarde dat niet per se de duurste film ook de facto de beste is. Crash en Slumdog Millionaire waren ook al relatief goedkope titels die de blockbusters het nakijken gaven.

Bij de acteursprijzen waren de resultaten minder opwindend, zelfs volstrekt voorspelbaar. Christoph Walz won uiteraard voor zijn bijrol in Inglourious Basterds, Mo’Nique voor Precious, Jeff Bridges eindelijk voor Crazy Heart en Sandra Bullock voor The Blind Side. Deze laatste prijs was evenwel vreemd voor ons Europeanen aangezien de film hier volledig geruisloos voorbij is geraasd. Zo was Bullock bijvoorbeeld tijdens de BAFTA’s niet eens genomineerd. De staande ovatie die Bullock ten deel viel was gezien haar status ietwat ongepast, al was haar speech wel genereus naar de andere actrices.

Nee, de echte verrassing kwam pas toen de beste niet-Engelstalige film bekend werd gemaakt; al zou je het misschien amper een verrassing kunnen noemen. Zoals eerder kozen de leden van de Academy voor een film waar niemand op rekende. Het zou toch gaan tussen Das Weisse Band en Un Prophète? Maar nee, de Oscar ging naar El Secreto de Sus Ojos uit Argentinië. Maar goed, buiten deze surprise om was het allemaal redelijk als verwacht.

De show zelf, toch geen onbelangrijk aspect, was zeer matig. Steve Martin en Alec Baldwin kwamen met maar zeer weinig goede grappen, de muzikale intermezzo’s waren van leuk (Neil Patrick Harris’ openingslied) tot ronduit slecht (een totaal uit het ritme opgezet breakdance tafereel op de genomineerde filmmuziek). Ben Stiller kwam verkleed als een Na’Vi opdraven en het was sowieso een beetje Avatar-bashen: meer dan eens kreeg Camerons project er van langs. Het publiek mag dan wel en masse de film bekijken, in Hollywood zelf lijken ze er minder van onder de indruk.

Nee, de Oscars van 2010 gaan niet de geschiedenis in vanwege het grote spektakel, bizarre dan wel fraaie jurken, de rake grappen die Ricky Gervais eerder dit jaar wel had tijdens de Golden Globes of de daverende verrassingen zoals Crash in 2006. Het gaat wel de geschiedenis in als het jaar waarin voor het eerst een vrouw de Oscar won voor beste regie en als het jaar waarin de meest succesvolle film aller tijden aan de kassa een artistiek pak slaag kreeg van een film die bijna niet eens had bestaan. 

Alle prijswinnaars vindt u uiteraard op de officiële site. Bij ons op het Filmorama-hoofdkwartier worden later vandaag ten slotte de stemmen geteld van de Oscar Orakel Olympiade. Wie van de zeven uiteindelijke deelnemende redacties zich het Oscar Orakel 2010 mag noemen, leest u uiteraard hier.


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.