
Door Theodoor Steen
27/02/2014
Her
Evolutie in de liefde.
De personages in Spike Jonze’s films zijn einzelgangers, die hun dagen alleen en klagend spenderen, en die in hun fatalistische gedrag vaak de verkeerde keuzes maken of eindigen op de plek waar ze begonnen. Her, de eerste film waar Spike Jonze zelf volledig verantwoordelijk was voor het script, toont een groei in zijn personages. Her zou net zo goed Him kunnen heten, want in wezen gaat de film over de persoonlijke groei die hoofdpersonage Theodore Twombly doormaakt is de inzet van het script.Veel meer dan alleen de basisplot
Theodore Twombly begint de film namelijk met alle defensieve emotionele muren op volledige sterkte. Daar komt verandering in wanneer hij een operating system koopt die belooft op revolutionaire wijze een persoonlijke touch aan het dagelijkse leven toe te voegen. Het operating system wordt op maat gemaakt voor de gebruiker, en evolueert op basis van de taken die zij uitvoert, en de gesprekken die ze voert met de gebruiker. In het geval van Theodore gaat het om een operating system genaamd Samantha, en het duurt niet lang voor Theodore en Samantha als een blok voor elkaar vallen.
Een film over een man die verliefd wordt op zijn computer. Het zou veel te makkelijk zijn om Her te reduceren tot dat basisgegeven. Her is bovenal een film over de werking van relaties; hoe onvermijdelijk de relatie de personen in de relatie verandert, waardoor de relatie zelf ook weer evolueert. Dat Samantha, als computerprogramma, gemaakt is zich te ontwikkelen, is dan ook bewust, want het is eveneens een metafoor hoe Theodore verandert door de loop van de film heen.
Theodore verandert namelijk zeer geleidelijk. Aanvankelijk kruipt hij meer uit zijn schulp en lijkt hij in een vrolijk en extravert persoon te veranderen, in plaats van de defensieve binnenvetter die hij eerst is. Maar al snel blijken zijn defensiemechanismen de overhand te nemen. Het is voor hem makkelijk de problemen in de relatie bij Samantha neer te leggen: zij is immers maar een operating system, en hij een echt mens. Het is de manier waarop Theodore al eerder in relaties omging met zijn vriendinnen. De schuld lag bij de ander en hij bouwde weer een muurtje om zichzelf heen. De kracht van Samantha is niet dat ze Theodore’s defensiemechanieken doorbreekt, maar dat ze hem doet beseffen op welk vlak hij dient te evolueren.
Biologie, technologie, psychologie
Evolutie blijkt het belangrijkste thema, en de film is dan ook meer biologisch en psychologisch te noemen dan technologisch. Jawel, de film gaat over de manier waarop technologie in het dagelijks leven een steeds grotere overhand krijgt, en gaat ook over liefde in tijden van de iPad en datingsites.
Maar meer nog gaat de film over de innerlijke werking van mensen; de chemie in de hersens en de feromenonen die vrijkomen bij verliefdheid. De manier waarop mensen op elkaar reageren, en contacten constant van betekenis verschuiven.
De kracht van Her is dat de technologische ontwikkelingen, het science fiction-aspect van de film, gebruikt wordt om de vinger op de zere plek te leggen van duizenden jaren en relaties. Ondanks de specifieke tijdsplaatsing (de toekomst) en plek (een mengeling van Los Angeles en Shanghai) is Her een volstrekt universeel verhaal, en een van de beste films aller tijden in de genres van science fiction én romantisch drama.


Plaats uw reactie
Dicle op 25/05/2014
hahaha, I'm pretty sure I'll spam my blog on Saturday with all my jonraul stuff!I'm so excited, I just have no time to post it all right now!Love your cover, I'm exceptionally jealous Love you, Norah xxxxx

asetve07ho op 21/12/2016
cheap sildalis
