Het nieuwe Amerikaanse televisieseizoen doorgelicht
Veranderend televisielandschap
Volgende maand gaat voor de Amerikaanse netwerkzenders (ABC, CBS, FOX, NBC en The CW) het nieuwe televisieseizoen 2012-2013 van start. Zelf zullen ze het niet met zoveel woorden willen zeggen, maar het zou wel eens een belangrijk televisieseizoen kunnen worden.
Het Amerikaanse televisielandschap is namelijk aan het veranderen en dat zet de netwerkzenders onder druk. Een eerste blik op de nieuwe programmaschema’s doet mij vermoeden dat die zenders het vooral op veilig dreigen te spelen. Dat merk je ook aan de keuzes van de nieuwe series. Maar of dit het tij zal kunnen keren en of dit ons Europese serieliefhebbers ten goede komt, is maar zeer de vraag.
Alles draait rond het veranderend kijkgedrag, waarbij het digitaal opnemen en het online streamen van series voor een aardverschuiving heeft gezorgd. De Amerikaanse kijker heeft de mogelijkheid gekregen om zijn favoriete series te bekijken waar en wanneer hij het zelf wilt en de Amerikaanse kijker heeft deze luxe met beide handen gegrepen. Terwijl dit fenomeen de voorbije jaren al aan een opmars bezig was, leek de echte doorbraak er het afgelopen televisieseizoen te zijn gekomen. Het verbaast mij daarom een beetje dat er de afgelopen twee weken zo weinig aandacht werd aan besteed tijdens de Television Critics Association summer press tour, want de netwerkzenders hadden eigenlijk een rotseizoen achter de rug. Vooral midseason (de maanden januari tot april) was rampzalig, waarbij de kijkcijfers van zowel de gevestigde als de nieuwe series plots fors de dieperik ingingen. En kenners waren het er toen reeds over eens: de hoofdoorzaak ligt bij DVR (het Amerikaanse systeem van digitaal opnemen).
Terwijl dit voor de Amerikaanse kabelzenders weinig invloed heeft (zij leven van de abonnementsgelden van hun leden), is de impact voor de netwerkzenders des te groter. Zij leven namelijk van de advertentiegelden die ze ontvangen en als de kijkcijfers dalen, dan zet dit ook de prijzen die ze kunnen aanrekenen voor het uitzenden van reclamespotjes – en bijgevolg dus hun inkomsten – onder druk. Sommige zenders beginnen daarom al luid te speculeren over een aanpassing van het Nielsen-ratingsysteem, het officiële systeem die de kijkcijfers meet. Dit systeem houdt geen rekening met het uitgesteld kijken of het online streamen en dat vertekent enorm het beeld. Het zou een deel van de oplossing kunnen zijn, want het huidige systeem brengt ondertussen grote schade toe aan het serieaanbod. Onder het huidige systeem moeten de netwerkzenders de kijkers zoveel mogelijk “live” proberen te lokken en dat maakt dat ze daarbij kiezen voor de zekere en veiligere keuzes.