Door Veronique Kootstra
09/07/2010
Intens toezien
Over de laatste tien dagen ben langzamerhand de tel kwijt geraakt hoeveel films ik gezien heb, maar het festival is nog niet over en ik hoop er vandaag nog een aantal mee te pakken. Te beginnen met de Amerikaanse dramatische thriller Winter’s Bone.
Winter's Bone
Het verhaal speelt zich af in Ozark Mountain, een verlaten regio in Amerika. De 17-jarige Ree Jolly zorgt voor de haar familie; haar zieke moeder, haar jongere broer en zus. Ree gaat op een wanhopige missie met gevaar voor eigen leven om haar vader, een drugsdealer, te vinden. Als hij niet voor de rechtbank verschijnt zullen zij hun huis verliezen.
De film is intens en geeft de kijker een constant gevoel van dreiging. Het karakter van Ree is veelzijdig; zij heeft ontzettend veel moed en heeft alles voor haar familie over, maar is daarnaast ook bang dat haar leven in gevaar is. De manier waarop Winter’s Bone is gefilmd en het gebruik van de muziek, dragen op subtiele wijze bij aan de spanning.
Skeletons
Van een intense Amerikaanse thriller naar de Britse komedie Skeletons. De plot van de film is een uitdaging om uit te leggen zonder al teveel te verklappen en ik zal het zo kort mogelijk houden.
Davis en Bennett zijn een soort van emotionele exorcisten; zij worden ingehuurd door mensen met diepe geheimen of fouten, de zogenaamde stoffige skeletten in de kast. Het is aan Davis en Bennett om die kast uit te ruimen en de betreffende zielen van hun ongewenste herinneringen te verlossen. Tot het moment dat de persoonlijke gevoelens van het duo langzaam de overhand nemen en dit hun werk verstoord.
Het verhaal zelf is origineel en intrigerend; het plot wordt niet expliciet uitgelegd, maar naarmate de film vordert, begin je als kijker meer te begrijpen. Aan het einde van de film is niet alles geheel duidelijk, maar dat is ook tevens het krachtigste aspect van de film. Om het beste uit Skeletons te halen is het aan te raden om de film voor een tweede keer te bekijken.
Nénette
Documentairemaker Nicolas Philbert is het meest bekend om zijn fantastische en charmante documentaire Être et Avoir. Veel overtuiging om Philbert zijn nieuwste documentaire Nénette te gaan bekijken, heb ik verder ook niet nodig.
Nénette de veertigjarige orang-oetan is de oudste inwoonster van ‘s werelds oudste dierentuin Jardine des Plentes. In de documentaire is de camera alleen gericht op Nénette; wij zien haar dagelijkse routine en horen de gesprekken over Nénette van de vele bezoekers , maar zij verhullen meer over henzelf dan zij denken.
De documentaire is op een interessante manier gefilmd, aangezien de kijker alleen Nénette ziet en alleen soms de reflecties van de bezoekers in het glas ziet. In het begin zijn de gesprekken die je op de achtergrond hoort een afleiding van wat je op het grote scherm ziet, maar al snel raak je eraan gewend en zijn sommige gesprekken fascinerend. Pas later in de film hoor je de verzorgers van Nénette en dan leert de kijker meer over de orang-oetan. De film is een buitengewone karakterstudie van Nénette, maar ook van de bezoekers die haar dagelijks bewonderen.
The Robber
Laatste film van de dag is de intense Oostenrijkse thriller The Robber (Der Räuber), geregisseerd door Benjamin Heisenberg.
Johann Rettenberger is net uit de gevangenis en is een aspirerende marathonrenner. Zijn atletische talent combineert hij met zijn andere, onconventionele bezigheid; het beroven van banken. De film is gebaseerd op het boek van Martin Prinz, die het waargebeurde verhaal vertelt van een Oostenrijkse crimineel uit de jaren tachtig, genaamd ‘Pump-gun Ronnie’.
De film vindt in het nu plaats en voor het vertellen van het verhaal maakt het verder niet uit in welk tijdperk het plaatsvindt. Het feit dat de motieven van Johann verder niet aan de kaak worden gesteld, lijkt de juiste beslissing aangezien de filmmaker en de schrijver daar alleen maar over kunnen speculeren. The Robber is een spannende en met adrenaline gevulde thriller die de sport van rennen en het veroveren van banken op ultieme manier weet te combineren.