Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

30/04/2015

'Ik ben altijd gefascineerd geweest door het Derde Rijk'

'Ik ben altijd gefascineerd geweest door het Derde Rijk'

In gesprek met regisseur Giulio Ricciarelli

In gesprek met regisseur Giulio Ricciarelli
De nieuwe film van regisseur Giulio Ricciarelli, Im Labyrinth des Schweigens is nu te zien in de bioscoop. Een verhaal dat het tweede Auschwitz-proces laat zien dat plaatsvond in de jaren ‘50 in Frankfurt. Filmorama.nl sprak met de regisseur over deze aangrijpende film. Lees hier het interview met acteur Alexander Fehling.

Wie is Guilio Ricciarelli, de man achter de regisseursstoel?
Wel, ik heb een Italiaanse vader en een Duitse moeder. Geboren in Italië. Ik voel mij een Italiaan in Duitsland en in Italië ben ik een Duitser. Ik heb eerst veel acteerwerk gedaan, tien jaar als toneelacteur en ben daarna gaan regisseren. Het was een lange weg erna toe, maar heb nu eindelijk het proces doorstaan en nu mijn eerste film gemaakt.

Dit is uw eerste lange speelfilm, vanwaar de interesse om van dit verhaal een film te maken?
Eerlijk gezegd was ik opzoek naar een sterk verhaal. Voor mij zijn verhalen het bloed van het leven. Dat maakt het menselijk en sterk. Ik heb gelezen hoe het in de jaren ’50 was in Duitsland en dat sprak mij erg aan. Mijn gevoel was dat pas na 1945 de geschiedenis van Duistland begon. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het Derde Rijk en dat wekte mijn interesse om hiervan een verhaal te maken.

Hoe is het proces van start gegaan?
Het was moeilijk om eerst de financiën rond te krijgen om dit verhaal te mogen vertellen. Met name doordat dit mijn debuutfilm is, maakte het een uitdaging om het te laten slagen. Er was veel informatie en het is een groot verhaal. Hierdoor heb ik besloten om gewoon het verhaal te volgen. Ik vroeg mij af wat het verhaal wilde. Er is altijd inhoud en vorm binnen het maken van kunst. Dat geld ook hiervoor, waar de inhoud sterker is dan de vorm van het verhaal hoe het is uitgewerkt. Met duidelijke eenduidige lijnen. Geen rare uitstapjes of zaken erbij verzinnen. Nee, gewoon een sterk verhaal vertellen. Hieruit ben ik vervolgens van start gegaan.

Wat heeft u geleerd van het maken van deze film?
Het is een heel ander proces dan bij een korte film. Daarbij heb je een duidelijk overzicht en weet je wat er komen gaat. Het is net een heuvel die je beklimt, waarbij je de top ziet. Bij een grote film heb je veel mist die je moet doorgrenzen en is de top nog lang niet in zicht. Daardoor zie je het geheel niet direct. Het eind heb je nog niet direct scherp als je van start gaat. Het is ook een veel langer proces. Er wordt veel geld en tijd geïnvesteerd waardoor je veel meer afhankelijk bent van anderen. Maar uiteindelijk maak je samen iets moois.

Hoe heeft u aspecten en informatie bij elkaar weten te brengen?
Het is een grote opdracht en je kan zelf niet geloven hoe het in die tijd eraan toe is gegaan. Als ik het zomaar vertel hoe het is gegaan, dan kan je het publiek niet verassen. Het verhaal bevat veel onwetendheid. Vandaar dat we de hoofdpersonage Johann Radmann hebben bedacht waar alle aspecten en informatie aanhangt. Hij is als het ware de rode draad door het verhaal. Zijn naam is verzonnen naam, maar de procureur-generaal Fritz Bauer heeft wel echt bestaan. Veel films hebben een plot aan het eind, maar bij historische films als deze kan je niet de feiten verdraaien. Daarom hebben we die op deze wijze samengebracht.

 
  Giulio Ricciarelli
 
Hoe was het gedurende het proces om deze feiten onder ogen te zien?
Het was de bedoeling om de bepaalde dingen die gebeurt zijn niet direct te vertellen of te laten zien. Meer op een suggestieve manier, het is niet nodig om die beelden waarover de ex-gevangen spraken terug te laten komen. Bijvoorbeeld bij de interviews met de ondervraagden heb ik expres gekozen om muziek onder deze scene te zetten en alleen het gezicht te laten spreken. Je hoeft niet altijd te weten hoe het eruit zag, dat is al heel vaak laten zien. Dat maakt het verhaal niet sterker.

Hoe is de cast bij elkaar gebracht?
Alexander kende ik van horen, dat maakte me interessant en ik vroeg hem. Nadat hij het script gelezen had zei hij volmondig ja! Daar was ik zeer blij mee. Toneelacteur Gert Voss vroeg ik voor de rol van procureur-generaal Fritz Bauer. Helaas is hij na de opnames in juli 2014 overleden. Hij was een groot acteur en betekende veel voor de Duitse theaterwereld. Verder heb ik een goede vriend van mij gecast en een aantal toneelacteurs die ik kende uit mijn verleden. Ik wilde graag maar een paar bekende gezichten, maar hoofdzakelijk minder bekende acteurs.

Hoe reageerde het publiek op deze film?
Er werd emotioneel op gereageerd. Mensen stappen naar mij toe en vertellen over hun verleden. Vol emotie. “Mijn overgrootvader sprak er nooit over, maar toe hij een beroerte kreeg huilde hij vervolgens drie jaar lang en overleed”. Een vrouw vertelde mij dat ze ook oud-officieren in hun familie hadden en dat kwam ook veel later naar boven, schokkend om te horen. Men verstopt het nog steeds. Ook hier in Nederland vertelde ze mij hoe moeilijk het was in die tijd en uiteindelijk te weten te komen dat je vader ook voor de Duitsers gewerkt heeft.

Kunnen we nog was nieuws verwachten?
Ja, ik ben met iets nieuws bezig, alleen kan ik hier nog niets over zeggen. De financiën moeten nog rond komen. Daarnaast wordt ik als acteur nog gevraagd voor rollen, maar ik richt mij nu eerst op het regisseren en wil niet zo snel dingen door elkaar gaan doen.


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.