Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

04/12/2011

Le Moine

Komt de duivel op bezoek bij een priester. Zegt de priester...

Le Moine is de nieuwe film van Dominik Moll, die eerder wisselend succes had met de goede thriller Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien en de tegenvallende thriller Lemming. Hij waagt zich nu volledig op het horrorpad met Le Moine, wat ook zijn eerste historische film is. Net als in voornoemde titels wil hij het duistere in de mens tonen en hij begint lekker controversieel.



In de eerste scène zien we een middeleeuwse priester de biecht afnemen van een pedofiel. Deze man bekent zijn nichtje stelselmatig te verkrachten en de priester is duidelijk geschokt door de ontbezoeming. Toch vergeeft hij de man zijn zonden en laat hij de man na het biechtgeheim anoniem vertrekken, wetende dat de man hoe dan ook in herhaling zal vallen. De katholieke kerk die de hand boven het hoofd houdt van pedofielen is een thema wat helaas erg actueel is, en de film lijkt dan ook niet voor niets te beginnen op dit punt, omdat het in de geest is van het bronmateriaal.

Le Moine is gebaseerd op een gothische roman van de schrijver Matthew G. Lewis, die het boek schreef in 1796 en daarmee een van de eerste grote successen boekte voor de Gothische literatuur. Het boek was een aanklacht tegen de katholieke kerk, waarin een ijdele priester vanwege zijn hypocrisie en narcisme zich makkelijk laat verleiden door de duivel. Dominik Moll gebruikt het bronmateriaal van een priester die verleidt wordt door het occulte, maar gaat in tegenstelling tot het boek veel meer in op de belevingswereld van de priester. De gothische stokpaardjes (dingen als kaarsvet, raven, mist, demonen, gothische architectuur, maskers, schedels, waterspuwers, incest, verboden liefde, boze priester, gestoorde hoofdpersonen, het occulte, verleidelijke demonische vrouwen) spelen tweede viool voor een glansrol van Vincent Cassell, die vooral invoelbaar probeert te maken hoe de priester langzaam aan verleid wordt het werk van de duivel te doen. De geest is gewillig doch het vlees is zwak.

Door meer te kijken naar de psychologische achtergrond van het personage kan Dominik Moll zich veroorloven af te wijken van het boek. Dat doet hij veelvuldig en hij lijkt meer geïnspireerd door gothische cinema dan door het boek zelf. Veel visuele kenmerken van (vroege) gothische films (denk stille cinema, Duits-Expressionisme, Hammer-horror en vroege Universal-horror) komen terug. Zo is er veel gebruik van een iris (het zwart maken van het beeld, afgezien van een enkel rondje), speelt de belichting met gigantische schaduwpartijen en wordt er veel gefilmd bij kaarslicht. Door gebruik te maken van de genre-kenmerken van deze tak van de horror krijgt de film een tijdloze sfeer, en wordt de suspense verhoogd. De film moet het, net als de meeste gothische films, niet hebben van monsters, of bloed, maar van tergend trage spanningsopbouw en de kracht van suggestie. Enkel kaarslicht helpt dan enorm.

In de laatste akte gaat Le Moine iets te kort door de bocht, al is de slotscène in al zijn booohmbast kippenvel-opwekkend.  Dat we tot dan toe nog enige sympathie hebben kunnen opbrengen voor de wandaden van de priester is te danken aan Cassell, en aan het script, dat tot aan de laatste akte een uitstekende opbouw van personages biedt. Wanneer het script alle logica overboord gooit, levert dat wel mooie plaatjes op, die gothischer zijn dan ooit. Het kleine probleem van Le Moine is dat de kleinschalige personage-opbouw van de priester moeilijk te verenigen valt met de visuele bombast van gothische horror. Dat het ze zeer aardig lukt mag een groot wonder heten.

De schijf
De schijf bevat, naast uitstekende beeldkwaliteit, enkel een making-of en een trailer. De making-of is echter zeer grondig, en gaat veel verder dan veren in elkanders reet steken. Vincent Cassell geeft inzicht in het acteerproces, Dominik Moll toont dat hij grip heeft op het bronmateriaal, en beelden achter de schermen tonen een opvallend iets: de pedofiel uit de eerste scène wordt gespeeld door een acteur die we in de laatste akte terug zien komen als een overbekend personage...






DVD

22/12/2011

Lumiere Home Entertainment

Dolby Digital 5.1

16/9 - 2,35

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.