Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

13/09/2010

Millennium 3: gerechtigheid

Terwijl men in Hollywood druk bezig is met de voorbereidingen voor de remaken zijn we hier in Nederland al aan het einde beland: met de Extended Version van Millennium 3 is de Millennium-trilogie nu echt afgerond. Deze versie geeft ons een halfuur meer dan de bioscoopversie en is als twee lossen films over twee schijven verdeeld. Net als bij zijn voorgangers, die dezelfde behandeling kregen, zijn de twee delen in Zweden namelijk als tv-films uitgezonden.



Nadat ze in deel twee een pijnlijke ontmoeting heeft gehad met haar vader en haar broer begint Lisbeth Salander deze film in het ziekenhuis. Terwijl de jongedame op krachten probeert te komen, lijken de hele Zweedse pers, politiek en het juridisch apparaat zich met haar bezig te houden. Het openbaar ministerie bereidt een rechtszaak voor om haar weer opgenomen te krijgen in een psychiatrisch ziekenhuis. Maar gezien de rol van Lisbeths vader – hij was een spion – wordt ook op hoog, en geheim, niveau alles gevolgd en waar nodig bijgestuurd. En dan is er natuurlijk Mikael Blomkvist, de journalist die Lisbeths onschuld wil bewijzen.

Het eerste deel van Millennium, Mannen die vrouwen haten, begon zo bescheiden met een vermissingzaak op een afgelegen eiland; en nu, twee films later, staat heel Zweden op zijn kop. Niet alleen is het een grote verdienste van schrijver Stieg Larsson dat hij de overgang van plattelandsthriller naar politieke thriller zodanig goed heeft uitgevoerd dat je er feilloos in mee gaat, het is ook de redding van dit derde deel. Los bekeken is Millennium 3 namelijk behoorlijk over de top. Complotten, aanslagen en een complexe rechtszaak die na een paar zittingen al een uitspraak geeft: het is iets dat je verwacht in Hollywood, en zelfs dan zou het in het vakje “middelmatige thrillers” vallen. Maar voor de kijker die al negen uur lang meeleeft met Lisbeth en Mikael is deze climax heerlijk. De titel “Gerechtigheid” vat de gevoelens dan ook wel goed samen.

Het is dan ook duidelijk dat deze derde film niets meer hoeft te bewijzen. Nieuwe kijkers krijg je er niet mee, en de oude komen toch wel. De nadruk ligt nu dan ook meer op de actie, vergeleken met het meeslepende mysterie uit deel 1. En zo zijn er meer onvolmaaktheden. Het spel van de bijrollen is bijvoorbeeld hier en daar tenenkrommend; denk aan de twee agenten aan het begin van de film. Ook de scènes in een verlaten steenfabriek zijn nietszeggend voor het grotere geheel, maar ja, ze leveren wel nog wat stunts om het eind van de film nog wat entertainender te maken.

Er zijn dus genoeg kanttekeningen te plaatsen bij de film, maar zoals gezegd gaat het niet om deze film alleen. Gerechtigheid is de afsluiter van een ijzersterk geheel. En een componist die zijn symfonie goed opbouwt, mag aan het einde best wat bombastisch worden. De vier oh’s voor dit sluitstuk zijn dan ook zeker de verdienste van – en de waardering voor – de hele trilogie.

De dvd
Lumière Home Entertainment heeft deze Extended Version op dvd uitgebracht. En als je dan toch twee dvd’s met ieder anderhalf uur film hebt, dan kan daar best nog anderhalf uur aan extra’s bij. Naast de trailers van de trilogie zijn de extra’s in te delen in interviews en achter de schermen. Wat er het minst interessant is, daar ben ik nog niet over uit. De soundbites van acteurs en crew; de verkoopinterviews; of toch de niet-begeleide making of-beelden? Hoe dan ook voelen de extra’s aan als een verplichting; alsof een dvd niet goed zou zijn zonder. Maar zoals het gezegde gaat: doe het goed, of doe het niet. Volgende keer gewoon niet meer doen dus.



DVD

31/08/2010

Lumiere Home Entertainment

16:9 (1,78)

DTS 5.1

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.