05/10/2010
NFF dag 4
Gouden kalveren, korte films en Frank Lammers
Zoals waarschijnlijk bij de meeste van u al bekend is zijn de Gouden Kalveren afgelopen vrijdag uitgereikt. De grote winnaar is Joy met drie beeldjes waaronder dat voor de beste speelfilm, ietwat vreemd aangezien de film in het arthouse circuit geen hoge ogen wist te gooien maar wellicht dat de Kalveren daar wat verandering in kunnen brengen. Oscar-kandidaat Tirza mocht twee beeldjes ophalen, voor beste regie en beste montage, dus niet voor de beste speelfilm, een beetje verwarrend aangezien de film als “beste Nederlandse film” naar de Oscars is gestuurd.
R U There won het volgens de jury toch van Shocking Blue bij beste camerawerk. Nu lig ik daar niet wakker van want ook R U There heeft erg sterk camerawerk. Het contrast tussen de grote Taiwanese stad en het ongerepte natuurgebied waarin de film zich beide afspeelt, is erg goed in beeld gebracht. Het publiek vond Lang & Gelukkig de beste film van het festival, iets dat ik zelf niet kan begrijpen maar ik ben dan ook niet de doelgroep van de film. Nu verder met de besprekingen van de films die ik op het festival zag.
Lex
Frank Lammers, is goed op weg om mijn favoriete Nederlandse acteur te worden. A,musante bijrollen in Grimm en Zwartboek maar vooral zijn geweldige grote rol in Wilde Mossels en zijn hoofdrol in Nachtrit maken hem een erg sterke acteur. Ik keek dan ook erg uit naar zijn nieuwste film, die hij bovendien co-regisseerde met Eric Wobma. Helaas was het niet de indringende karakterstudie waar ik op hoopte.
De film is een adaptatie van het gelijknamige theaterstuk en speelt zich vooral af tussen vier muren. In deze kale en deprimerende woning leven Lex en zijn vriendin Wilma. In elk vertrek hangen camera’s die hun leven in Big Brother-stijl registreren. Lex gaat los op alles en niks met zijn ellenlange monologen die vaak erg verwarrend zijn. De monologen bevatten veel taalgebruik wat typisch is voor het theater maar omdat een film niet live is en je minder verbondenheid hebt met een personage en de acteur dan in een theater komt het allemaal een stuk minder over. Visueel is de film ook erg vermoeiend. Het grootste deel van bestaat uit opnames van de Big Brother-camera's, en dan wordt het al snel saai als het geheel inhoudelijk ook niet goed in elkaar steekt. Het theaterstuk heb ik niet bijgewoond maar ik had constant het gevoel dat het te veel een kopie is, zonder genoeg na te denken over de verschillen tussen film en theater. Enkele wel geslaagde grappen en het sterke acteerwerk van Lammers laten de potentie van de film zien, jammer dat deze niet volledig uitgewerkt wordt.
Korte films uit Rotterdam
Dinsdag stond Utrecht in het teken van Rotterdam. Talloze films gemaakt door filmmakers uit Rotterdam of films gefinancierd vanuit Rotterdam werden in het programma opgenomen. Waaronder dus dit programma met zes korte films die allemaal iets meer dan tien minuten duren. Een overzicht van de origineelste titels.
Get Real!
In deze zeer origineel getekende en geanimeerde short volgen we een jongen die helemaal geobsedeerd is door zijn videospel. Hierin speelt hij een bodyguard die een superster moet beschermen; hij is helemaal de man in het spel en de vrouwelijke superster biedt hem alles wat hij maar wil. Eenmaal in het echte leven ziet hij het meisje waar hij verliefd op is weer. Zij kan hem langzaam maar zeker bevrijden uit zijn obsessie voor het videospel wat ook zijn grip op het dagelijks leven heeft aangetast. Een doldwaze over-de-top animatie zoals ik ze graag zie, felle kleuren, vreemde muziek en dito verhaal.
Het Beloofde Pand
Een jongen zit rustig thuis. Plotseling komt er een meisje binnen. Het is haar huis zegt ze. De jongen zegt echter dat hij er al eerder woonde en dat er wel sprake moet zijn van een misverstand, maar nee, beiden hebben recht op het huis. Zodoende besluiten ze om alles eerlijk te delen, het meisje verft haar kant rood en de jongen blijft op zijn helft van de kamer. Naarmate de tijd verstrijkt, gaat de relatie tussen de twee steeds minder over rozen, het meisje heeft inmiddels al driekwart van de kamer opgeëist en de jongen heeft zodoende weinig ruimte meer over om te leven. Dit gaat door tot een weinig hoopvol einde, een pessimistische kijk op het dagelijks leven in Nederland en Palestina aldus regisseur Shariff Nasr na afloop van de film.
In een korte film zo’n grote kwestie aan de kaak stellen is natuurlijk geen gemakkelijke opgave en Nasr neemt dan ook te veel hooi op zijn vork. Het is duidelijk wat hij wil aankaarten maar het is allemaal zo nietszeggend. Ja, er zijn grote problemen in de wereld maar in deze film wordt het wel erg zwart-wit aangeduid. Jammer, want het humoristische begin van de film smaakte naar meer.
Manitoba
Een man spoelt na een schipbreuk aan op een ogenschijnlijk onbewoond eiland. Even verderop blijkt er toch beschaving, sterker nog, het doet wel erg aan thuis denken. De man bezoekt het café waar hij warm onthaald wordt en hij krijgt een nostalgisch gevoel. Na genoten te hebben van zijn drankje en het optreden van de zangeres beginnen de man enkele eigenaardigheden op te vallen.
Er begint een Lynchiaans sfeertje op te komen, ik dacht gelijk aan Mulholland Dr. toen ik doorkreeg dat er wat bijzonders was aan de zangeres. De man blijkt in een soort van loop terecht gekomen te zijn; de personen in de bar blijven dezelfde woorden en acties herhalen. Dit zorgt voor een aardige hersenspoeling en dat voor een film van twaalf minuten.
Red-end and the Seemingly Symbiotic Society
Er was nog een visueel zeer aantrekkelijke animatiefilm, ditmaal een met stop motion animatie. Een kolonie mieren is druk bezig om een nieuwe soort te fabriceren, een soort van sprinkhanen. Deze grote wezens zijn al snel niet meer in de hand te houden en beginnen een ware plaag te vormen.
Visueel werkelijk prachtig met haarscherpe details in de miniatuuromgeving die onder andere bestaat uit frambozen en suikerklontjes, maar ook mooie en sfeervolle omgevingshots. De combinatie van de visuele pracht, fijne soundtrack en de constant aanwezige beweging in de film maken het een zeer aan te raden korte animatiefilm.