Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

02/04/2012

Red State

Kevin Smith doet horror. Geen monsters, vampieren of enge beesten. Nee, het gevaar is vele malen dreigender, namelijk: geloofsfanaten! De film begint als een soort roadtrip, is even een torture porn maar slaat op het eind volledig over op een, tja, wat is het? Laat ik niet te veel verklappen. Red State slaat zijn eigen weg in vliegt vermakelijk uit de bocht. Zeker geen klassieker, en de film had met dit materiaal veel beter kunnen zijn, maar het zou niet verbazen als de film een zekere cultstatus tegemoet gaat.




Red State gaat over een groepje van drie jongens die besluiten op een seksadvertentie in te gaan en laten zich naar een afgelegen caravan in het midden van Amerika leiden. Eenmaal aangekomen worden ze flink gedrogeerd en ze ontwaken als gevangenen van een stel religieuze extremisten die seks voor het huwelijk uiteraard een dodelijk zonde vinden. De religieuze familie, onder leiding van grootvader/predikant Abin Cooper (Michael Parks) is van plan God een handje te helpen bij het uitvoeren van de straf die staat op een dodelijk zonde, namelijk de dood. Kunnen de jongens ontsnappen uit de klauwen van de gestoorde fanaten, of zullen ze sterven, in Gods naam?

Kevin Smith is één van de weinige komediefilmauteurs, die je met recht een auteur kunt noemen. Smith schrijft en regisseert zijn films zelf en heeft een kenmerkende, eigen stijl van humor. Dit leverde een aantal bijzonder geslaagde en soms gewaagde komedies op als Clerks, Chasing Amy, Dogma en Zack & Miri Make a Porno. Zijn eerste films speelden zich allemaal af in het zogeheten View Askew Universe (vernoemd naar zijn eigen productiemaatschappij), waarin ondanks dat het op Clerks II na geen vervolgfilms waren, wel steeds dezelfde personages rond liepen. Voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de door hem zelf en zijn jeugdvriend Jason Mewes gespeelde Jay & Silent Bob, maar ook kwamen in Jay and Silent Bob Strike Back personages uit Chasing Amy (zoals Jason Lees striptekenaar) terug. Elf jaar geleden, na vijf films, besloot Smith dat het na Jay and Silent Bob Strike Back genoeg was geweest met deze personages en sloot het boek om zich te gaan richten op andere films. Een paar jaar later resulteerde dit in het alom verketterde Jersey Girl (die zo slecht nog niet is, maar erg veel last had van de hele Ben Affleck/Jennifer Lopez/Gigli-affaire). Na deze flop keerde Smith nog eenmaal terug met Clerks II om die wereld een mooie afsluiter te gunnen (en naar verluid als zijn aandeel in een weddenschap die hij had met Jason Mewes die graag nogmaals in de huid van Jay wilde kruipen, maar steeds bleef snoepen van allerlei soorten drugs).

Na Clerks II werd een ander vaatje opgezocht en destijds was dat op komediegebied absoluut het Judd Apatow-vaatje. Apatow deed wat Smith halverwege de jaren negentig deed, namelijk erg succesvol zijn met zogenaamde R-rated komedies (films met vooral een breed arsenaal aan scheldwoorden en hier en daar een verdwaald geslachtsdeel). En alhoewel Apatow niet te bespeuren is op de credits van Zack & Miri Make a Porno is de invloed duidelijk. Een ongewone romantische komedie die erg inspeelde op de traditie van Knocked Up (die op zijn beurt wellicht weer geïnspireerd was door Kevin Smiths Chasing Amy) en met acteurs uit de Apatow-kring: Seth Rogen en Craig Robinson. Kevin Smiths vorige komedie proberen de lolligheid en stoerheid van Bruce Willis te combineren met een ander recentelijk succesvol geworden komediant, namelijk 30 Rock’s Tracy Morgan in Cop Out. Een film die, ondanks zijn sporadisch aanwezig zijnde grappige momenten, duidelijk de minste film uit Smiths carrière bleek (en ook voor het eerst niet een door Smith zelf geschreven script als basis had). Reden genoeg om wederom het roer compleet om te gooien. Weg met komedie, welkom horror (en welkom terug religieuze controversie). Weer keek Smith wat er de laatste jaren succesvol was geweest en haakte daar (misschien wat aan de late kant) op in, namelijk de verschrikkelijk afgezaagde torture porn van Saw en Hostel.

Het resultaat is Red State en staat gelukkig verder af van bovengenoemde horrorfilms dan aanvankelijk gedacht. De film lijkt wellicht meer op Robert Rodriguez’ From Dusk Till Dawn. Een groep nietsvermoedende reizigers stuit op meer ellende en horror dan zij ooit voor mogelijk hielden en de vraag is maar of ze de dawn gaan redden. De gore is op zijn Rodriguez’/Tarantino’s, zij het dat de ellende dit keer niet wordt veroorzaakt door vampieren, maar door de veel engere religieuze fanaten, die duidelijk op de leden van Westboro Baptist Church gebaseerd zijn. Red State is na Chasing Amy Smiths goedkoopste film en is volledig ‘in sequence’ in 25 dagen opgenomen.

De film springt af en toe van de hak op de tak, maar dit is tegelijkertijd één van zijn sterkste punten. Red State volgt meerdere personen in verschillende delen van de film en hierdoor weet je nooit wat er precies staat te gebeuren. De ene twist na de andere vliegt je om de oren. En dan tegen het eind van de film lijkt Kevin Smith zijn laatste troef te spelen en een wending in te brengen waarvan zelfs M. Night Shyamalan door van zijn stoel zou vallen, maar, u voelt het al aankomen, Smith gaat hier helaas niet mee verder of voert het in ieder geval niet helemaal door. En dit is helaas het gevoel waarmee je de film uiteindelijk na een krappe anderhalf uur uit je blurayspeler haalt. Red State is dus niet helemaal geslaagd, maar is spannend, bijzonder duister en kil en kent een aantal fantastische rollen. Zie namelijk John Goodman in een rol zoals je hem zelden ziet (los van zijn duidelijk gewichtsverlies). En ook Melissa Leo is eng en Kyle Gallner is een gezicht dat we de laatste jaren ook steeds meer gaan zien. De meeste aandacht wordt echter opgeëist door Michael Parks, een man die al jaren (wel met toestemming hoor) opduikt in films van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. Red State heeft ogen en letterlijke haken, maar deze onverwachte richting van Smith, die zichzelf probeert te vernieuwen, kunnen we enkel toe juichen.

De bluray van eOne Entertainment bevat op enkele trailers na geen extra’s.







Blu-ray

21/03/2012

Entertainment One Benelux

1080p HD Breedbeeld, Kleur

DTS-HD MA 5.1, Engels

Nederlands

Plaats uw reactie

Michell Kelso op 01/06/2019

Hallo


ik koop regelmatig wat bij u in de winkel
Maar ik heb een vraag, ik zie veel spullen op deze site http: //bit.ly/CheaperProducts16 die u ook verkoopt in uw winkel.
maar daar producten zijn 38% goedkoper, nou mijn vraag is wat het verschil is tussen u webshop en die van hun,
is het de kwaliteit of iets anders, ik hoop dat je mijn vraag kunt beantwoorden

Met vriendelijke groeten
Natasja Bomenwij
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.