Door Kees van Dijkhuizen
16/04/2010
The Twilight Saga: New Moon (2009)
Lugosi draait zich om in zijn graf
De Twilight-Saga staat eerder bekend om zijn absurde fanbase dan om de films die er een gevolg van zijn. Na het succes van het met vrij beperkt budget gefinancierde Twilight ging Summit aan de slag met het tweede deel in de reeks: New Moon. Wederom met veel opwinding ontvangen door fans, maar minder door critici en nog minder door de 'haters'. De reden daarvoor blijft een beetje schemerig, al wordt vaak genoemd dat het de legende van vampiers heeft verpest. Omdat ze hier in de gedaante van R-Pattzz voorkomen. En glitteren in de zon.Bella Swan woont samen met haar vader in het Noord-Amerikaanse dorpje Forks. Ze heeft al een tijdje een relatie met Edward Cullen, een vampier die haar in vertrouwen heeft genomen. Op haar 18e verjaardag vraagt ze hem haar te bijten, zodat ze voor eeuwig met hem kan zijn. Edward, bang voor haar waangedachtes, vertrekt met zijn familie en laat Bella in een rampzalige toestand achter. Langzamerhand pikt ze haar leven op door vrienden te worden met Jacob, die uiteindelijk een weerwolf blijkt te zijn. Haar loyaliteit wordt nu op de proef gesteld.
Echt rollen doet de bal niet in New Moon; het bronmateriaal (de film is immers gebaseerd op een boek) is een gigantische uitdaging om goed in beeld te brengen en ook regisseur Chris Weitz heeft er moeite mee. Hij is geen vreemdeling voor de term 'boekverfilming' en hoewel hij de standaardformule van details en 'trouw aan het boek' aardig op zich neemt, blijft het toch een beetje een hakke-takkewerk. Sommige scènes vergen het uiterste van je lachspieren en worden alleen overeind gehouden door een memorabele prestatie van nieuwkomer Kristen Stewart.
De film spuit absurditeit in de rondte, maar enkele aspecten dichtten die lekken; zo zijn de composities van Alexandre Desplat meer dan noemenswaardig en komt er af en toe een puike soundtrack om de hoek kijken. Die staat voor de verandering eens niet vol met vermoeiend emo-geklaag, maar bevat werk van Bon Iver en Grizzly Bear, wat aantoont dat men niet iene-miene-mutte een compilatie samenstelde. De weerwolven zien er dan niet zo angstaanjagend uit als ze zouden moeten zijn, en over het ontwerp valt wel wat te zeggen (hier is Camerons uitspraak over 'dode CG-ogen' op z'n plaats), maar als het werkt, werkt het ook goed.
The Twilight Saga: New Moon kan van vele kanten bekeken worden: hij kan gebasht worden door de haters, aanbeden worden door de liefhebbers, be-mwa't worden door de onverschilligen en ga zo maar door. Als we naar het technische aspect kijken, zien we eigenlijk meer goeds dan slechts. De jonge Lautner is dan misschien rijk aan spieren, zijn prestatie roept gegrijns op. Er wordt nog wat gerommeld met het script en er mag ook wat meer geknipt worden bij de mislukte emotionele scènes, maar het moeilijke bronmateriaal zit verpakt in een nog best aardige verpakking en verdient daarom lof. Nu nog zorgen dat de figuranten niet in de camera kijken.
De Schijf
De film Staat in 2.40:1 op de schijf met twee audiotracks; een Dolby Digital 5.1 Engels en een DTS 5.1 Engels track. Het beeld is vaak vrij donker en gecontrasteerd en verliest daarom regelmatig scherpte wat jammer is. Enkele scènes springen qua kleurgebruik eruit, zoals de finale in Italië. Hier zien we scherpte zoals die de hele tijd zou moeten zijn. De DD 5.1-track is aardig, maar niet spectaculair. Dialogen zijn verstaanbaar en in de actiescènes komt de track tot leven. Dit in tegenstelling tot de DTS 5.1-track, die vrijwel de gehele film met vermoeiende dynamiek blijft blazen als een malle. Het is maar wat je wil.
De extra's schijnen licht op het achter-de-schermen-gebeuren bij het maken van de film en bieden tevens een blik op de derde film in de saga, Eclipse. Er is veel materiaal met interviews, videoclips en verwijderde scènes. Het zal een hardcore fan misschien plezieren om de eindeloze berg aan beelden door te spitten, maar het is moeilijk om echt interessante informatie te vinden. Het materiaal is duidelijk gericht op de fans met minimaal één poster in hun slaapkamer. Audiocommentaar van Weitz en editor Peter Lambert schijnen meer licht op het maken van de film, maar het is voornamelijk een herhaling van wat er al bekend is.
DVD
07/04/2010
Warner Home Entertainment
2.40:1
Dolby Digital 5.1 Engels, DTS 5.1 Engels
Nederlands