
Door Melvin van 't Hof
11/08/2010
Welt am Draht (World on a Wire)
Voer voor het brein
De tweedelige Duitse serie Welt am Draht (World on a Wire) van regisseur Rainer Werner Fassbinder ontbrak nog op dvd en dat is nu rechtgezet door Lumière Home Entertainment. De film is volledige gerestaureerd en voorafgaand aan de dvd-release was de film tijdelijk te zien in het filmmuseum. De serie wordt wel gezien als de voorloper van sci-fi-films die handelen over artificiële werelden zoals die bijvoorbeeld in The Matrix te zien zijn. Wie echter een actiespektakel verwacht, zal bedrogen uitkomen.
Professor Vollmer is de uitvinder van een virtual reality-simulator, de Simulacron 1, die door de staat wordt gefinancierd. Als hij plotseling komt te overlijden neemt zijn assistent Fred Stiller (Klaus Lowitsch) zijn werkzaamheden over. De Simulacron 1 kan toekomstige ontwikkelingen berekenen en simuleren wat betekent dat je onder andere kunt zien wat de behoefte van de consument over dertig jaar zal zijn. Een handig middel voor producenten om zo hun potentiële markt in te kunnen schatten. Het blijkt dat Vollmer tot een ontdekking kwam die hem tot waanzin dreef. Stiller begint zelf te begrijpen wat Vollmer heeft ontdekt en komt tot het besef dat er verschillende realiteiten zijn die door anderen worden gemanipuleerd. In welke realiteit leeft Stiller en wie kan hij vertrouwen?
Wat direct opvalt aan de serie zijn de zorgvuldig gekozen composities met figuren op de voor- en achtergrond. Er is veel gefilmd in de straten van Parijs omdat begin jaren ’70 de nieuwbouwwijken daar een futuristische look hadden. Ook de decors bevatten objecten en vormen die een moderne uitstraling bewerkstelligen. Tevens maakt Fassbinder veelvuldig gebruik van spiegels in het kader waardoor personen vaak dubbel te zien zijn. Dit versterkt het gegeven van dubbele lagen; welk beeld is echt en welk beeld slechts een spiegeling van de realiteit? De visuele kant van de serie is dan ook zeer geslaagd. De afstandelijkheid van elk wel of niet artificieel personage dat in de serie wordt gepresenteerd, is een minder gelukkige keuze. Het is op die manier lastig meeleven met de personages waardoor het veel moeite kost echt goed in het verhaal te komen. Het zal een bewuste keuze zijn geweest omdat veel personages niet echt zijn, maar het is wellicht iets te ver doorgevoerd.
De volle tweehonderd minuten bestaan voornamelijk uit dialoogscènes. Na afloop is er dan ook niet één bepaalde scène die er echt uitspringt. Je zou verwachten dat gedurende de speelduur er wat dieper op de Simulacron 1 wordt ingegaan maar als kijker word je eigenlijk niet veel wijzer over de werking en de gevolgen van het apparaat. Visueel een geslaagde film maar hij zal de kijker hoogstwaarschijnlijk emotioneel koud zal laten. Een film voor het verstand in plaats van voor het gevoel. Of we hier te maken hebben met een verloren gewaande klassieker, zal afhangen van in hoeverre je een liefhebber bent van het werk van Fassbinder. In 1999 verscheen er een Amerikaanse remake, The Thirteenth Floor, die tevens is gebaseerd op de roman van Daniel F. Galouye. Met de komst van het origineel op dvd kan de kijker nu zelf bepalen welke versie de betere is.
De schijf
Lumière heeft een prachtrelease afgeleverd. De serie ziet er schitterend uit met rijke kleuren en met een mooie filmische grain. De twee dvd’s worden gehuisd in een stijlvol digipack met daarbij een boekje met wat achtergrondinformatie. Als extra is de 50 minuten durende documentaire Welt am Draht - Blick voraus ins Heute toegevoegd die achtergronden geeft over de totstandkoming van de film.







DVD

29/06/2010

Lumiere Home Entertainment

4:3 (1,33)

PCM High Resolution Audio 1.0

Nederlands
