Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

08/11/2009

Way Out

Drugs als uitweg en de zoektocht naar verlossing

Het American Grindhouse-label brengt obscure exploitatiefilms voor de liefhebber uit. De films uit de collectie variëren van onnozele sexy komedies tot schokkende documentaires en ranzige splatterhorror. Way Out lijkt in dat opzicht een buitenbeentje want deze maatschappijkritische film behandelt een zwaar onderwerp, drugsverslaving, op een vrij realistische manier.




In Way Out volgen we enkele aan heroïne verslaafde vrienden in de Bronx, New York. Frankie woont bij zijn vader en besteelt hem wanneer hij kan om zijn verslaving te kunnen bekostigen. Daar blijft het echter niet bij; hij wendt zich tot het criminele circuit. Hij sleept daarin Jimmy mee, een bijdehante gozer die wel in is voor wat crimineel kruimelwerk. En dan is er nog Stella, een lief meisje dat als een blok voor Jimmy valt en daar later de zware gevolgen van moet ondervinden.
 
De film laat voornamelijk zien hoe het is om van dag tot dag drugs te moeten scoren. Waarom deze jongeren de keuze maken om zware drugs te nemen, wordt niet helemaal duidelijk. Zo is Jimmy een jongen die weliswaar niet vies is van wat inbraakjes hier en daar; verslaafd is hij in het begin van het verhaal niet. Het is dan ook moeilijk te begrijpen waarom iemand voor drugs kiest, terwijl hij de desastreuze gevolgen bij zijn eigen vrienden kan waarnemen.
 
Regisseur Irvin S. Yeaworth (bekend van The Blob) laat twee kanten zien van de mensen achter de verslaafden. Aan de ene kant hunkeren ze naar liefde, zoals blijkt uit de liefdesrelatie tussen Stella en Jimmy. Maar aan de andere kant viert zwaar egoïsme hoogtij zoals een scène laat zien waarin een verslaafde zijn vriendin als onderpand bij een dealer achterlaat voor een shotje heroïne. Way Out behandelt dus vele aspecten en verliest zich daarom niet in pure exploitatie door alleen maar de ellende te laten zien.
 
Het bijzondere aan de film is dat alle acteurs zelf zwaar verslaafd zijn geweest. Ze weten dus als geen ander hoe het is om deze karakters te portretteren. De film wil trouwens ook een oplossing bieden, welke te zien is aan het eind. Deze is nogal simplistisch en zal niet voor iedere verslaafde werken, om het even zacht uit te drukken. De manier van filmen deed me bij vlagen denken aan John Cassavetes en zijn debuutfilm Shadows. Ook die film is een schets over een groep jongeren in New York uit ongeveer dezelfde periode.
 
Robert Rodriguez en Quentin Tarantino voegden aan hun Grindhouse-project kunstmatig krasjes, streepjes en vlekjes toe maar bij Way Out zit dat er gewoon standaard allemaal bij. Dat voegt absoluut iets toe aan het rauwe karakter van de film en zelf ervaar ik dat zeker niet als storend. Een film als deze hoort er niet gladjes uit te zien. Op de disc vind je verder nog een fijne verzameling aan trailers van andere obscure American Grindhouse-releases. Tevens is er een drugsvoorlichtingsfilmpje uit de jaren '60 als extra toegevoegd. Hulde aan American Grindhouse die het lef heeft films uit te brengen die anders zeer lastig te zien zijn.




DVD

19/10/2009

Filmfreak Distributie

4:3 fullscreen

Engels 2.0

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.