Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

22/10/2010

Waarom Heeft Niemand Mij Verteld Dat Het Zo Erg Zou Worden In Afghanistan

Provocerende pixels

Cyrus Frisch is een provocateur. Voor zijn korte docu Ik Zal Je Leven Eren filmde hij het sterven van zijn buurman (filmcriticus) Hans Saaltink en voor zijn speelfilmdebuut Vergeef Me liet hij junks en alcoholisten zichzelf onderpoepen en kotsen. Maar Cyrus Frisch doet niets zonder reden. Hij wil grenzen opzoeken om mensen uit hun comfortzone te halen. Hij wil prikkelen en schuren. Naargeestige narratieven maakten in later werk plaats voor filmisch experiment. Het ongemak wordt in Waarom Heeft Niemand Mij Vertelt Dat Het Zo Erg Zou Worden In Afghanistan opgewekt door het gebruik van een unieke camera: een mobieltje.




Cyrus Frisch filmde, regisseerde, schreef en monteerde de film zelf en speelt er ook de enige rol in. Het is dus letterlijk een eenmansfilm, waarbij alle rollen voor en achter de schermen ingevuld zijn door Frisch. Hij stal momenten uit het dagelijks leven met zijn camera, een mobiele telefoon, en schreef daar een script omheen. Het verhaal, over een Afghanistan-veteraan die met complete angst leeft voor de allochtonen in zijn stad bestaat dus volledig uit beelden die Frisch in een impuls heeft geschoten. Ziet hij een winkeldief opgepakt worden dan wipte de filmmaker het mobieltje uit zijn broekzak en improviseerde daar een scène omheen. De grenzen tussen realiteit en fictie vervagen, zeker omdat Frisch de enige bewuste acteur is en de rest van de rollen bestaat uit nietsvermoedende voorbijgangers.

Wat een ander effect is van het filmen met mobiele camera's is dat de beeldkwaliteit niet perfect is. Voorbijgangers bestaan uit grofkorrelige pixels, en zeker op groter beeld verworden de beelden tot een hoofdpijn opwekkende brij van dansende grijstinten. Het is een mooi concept om op deze manier de grip van de veteraan op de realiteit vast te leggen. Alles wordt eng en morbide door het onscherpe beeld. Maar soms ook wonderschoon en ontroerend. Het is een idee dat goed werkt, een vorm die aansluit op de inhoud. Het filmen met een mobiele telefoon blijkt dus wonderwel geen zielloze gimmick.

Nog dapperder is dat Cyris Frisch geen antwoorden geeft. Frisch is niet anti-allochtoon, verre van dat zelfs, maar vraagt van de kijker wel om stil te staan bij de verharding in de maatschappij. Zijn de allochtone jongens die daar in een groepje staan gewoon aan het bijkletsen of zorgen ze voor overlast? Het is niet duidelijk, want de pixels vertroebelen onze visie. We worden gevraagd mee te gaan in de visie van een xenofobe veteraan, die in elke persoon met een huidskleur een terrorist ziet. Daardoor worden we ook gevraagd om stil te staan bij wat realiteit is. Waarom is er eigenlijk zo'n angst voor allochtonen. Waar stoelt dat op? Waarom Heeft Niemand Mij Verteld Dat Het Zo Erg Zou Worden in Afghanistan is de eerste film van Cyris Frisch waarin hij vraagt het publiek bij zichzelf te rade te gaan zonder zich te werpen op schoktactieken.

De dvd
Extra's: compilatie van archiefmateriaal van televisie-uitzendingen, interviews, deleted scènes en sfeerimpressies gefilmd met een mobiele telefoon. 



DVD

20/10/2010

Filmfreak Distributie

16:9

DD 2.0

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.