Door Theodoor Steen
24/02/2011
Twaalf films, personen, scènes, props, etc. die één ding gemeen hebben: ze hebben iets gemeen.
De 12 ontschoten Oscargiganten
Die ene van William Wyler over de oorlogsveteranen
Genomineerd voor negen Oscars, acht gewonnen. Een van de zeldzame keren dat een niet-professioneel acteur (Harold Russell) een Oscar won. Een van de zeldzame keren dat één acteur (Harold Russell) twee Oscars (een normale en een speciale ere-Oscar) voor dezelfde rol won. De kranten loofden de film. Het was volgens de posters een van de meest geliefde films aller tijden. En toch is The Best Years of Our Lives een nagenoeg vergeten film, ondanks de uitstekende regie van de niet onbekende William Wyler.
The Best Years of Our Lives volgt drie veteranen uit de Tweede Wereldoorlog bij hun terugkeer naar hun oude woonplaats. Homer Parish heeft zijn handen verloren (net als acteur Harold Russell) en kan moeilijk omgaan met de reacties en zorgen van familie en vrienden; de oudere Al Stephenson (een sterke Fredric March) moet wennen aan (het onbegrip van) zijn opgegroeide kinderen; Fred Darry (de charmante Dana Andrews) was kort voor de oorlog getrouwd en ontdekt bij terugkomst dat zijn vrouw niet om kan gaan met de geldproblemen en oorlogstrauma's die Fred met zich mee terugbrengt. De drie mannen worden elkaars steun bij cruciale momenten in hun levens en weten met elkaar de tegenslag te overwinnen.
De genuanceerde visie op oorlogstrauma's en het eerlijke acteerwerk geven kracht aan het sentimentele (maar goed geschreven) drama. The Best Years of Our Lives zit ergens tussen het naturelle drama van latere regisseurs en het melodrama van klassiek Hollywood in. Toch breekt dat de film niet op, maar kun je eerder spreken van het beste van twee werelden. De kracht van de film komt in een aantal scènes erg sterk naar voren (met de scène in het vliegtuig, het gevecht in de winkel en de reünie tussen Homer en zijn familie als hoogtepunt), maar ook over de gehele linie is de film indrukwekkend. The Best Years of Our Lives is een van de sterkste oorlogs- en dramafilms uit de jaren veertig en onterecht vergeten.