Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

31/07/2011

Dertig jaar minifilm-tv

Dertig jaar minifilm-tv

Mtv's Mijlpalen

Mtv's Mijlpalen
Genoeg clips die bepalend zijn geweest voor stromingen binnen de clipwereld, maar een handjevol symboliseert - of vormt zelfs - grootse momenten in de Mtv-geschiedenis. We beginnen deze geschiedenisles met vijf van deze mijlpalen.

In den beginne

Beginnen doen we bij voorkeur bij het begin en dat brengt ons terug naar 1 augustus 1981. Hoewel het nummer al twee jaar oud was, werd de aftrap van Mtv om middernacht treffend gegeven door “Video Killed the Radio Star” van The Buggles. Achttien en een half jaar later mocht dezelfde clip een andere mijlpaal slaan: het was ook de miljoenste video die werd vertoond op Mtv.


Wist u dat…
... filmmuziekcomponist Hans Zimmer ook te zien is in de clip?


Kritiek
Al vrij vroeg in het bestaan van de zender kreeg Mtv de nodige kritiek te verwerken. Eén belangrijk punt was wel dat de zender “te blank” was; niet-blanke muzikanten waren er nauwelijks te zien. De programmamakers verdedigden dit door te zeggen dat Mtv in eerste instantie een rockzender was, en in dat genre zouden minder zwarte artiesten te vinden zijn. Rick James wond zich er ernstig over op dat zijn nummer “Super Freak” niet op de zender te zien was, maar ook de superster Michael Jackson kreeg geen voet tussen de deur bij de zender. Tot 1983 althans. Of het kwam door de druk die platenlabel CBS op Mtv uitoefende of niet (daar verschillen de meningen nog over), maar de videoclip van “Billie Jean” kwam in het frequente roulatieschema van de muziekzender. Het betekende een boost voor zowel Mtv, als Jackson, als vele andere niet-blanke artiesten, en voor Mtv en Jackson was dit het begin van een uiterst succesvolle samenwerking.


Wist u dat…
... ondanks de kritiek de eerste zwarte artiest op Mtv al de eerste uitzenddag te zien was in de The Specials’ clip Rat Race?


Censuur
Al sinds het begin van de popmuziek is het genre op zoek geweest naar de grenzen van de goede smaak en heersende moraal. Met de opkomst van clips die meer deden dan een spelende band tonen, kreeg de strijd er een nieuw speelveld bij naast de teksten: het beeld. In 1982 ontstond er dan ook enige ophef ter Mtv-burele toen de Britse band Queen de videoclip voor hun nummer "Body Language" presenteerde. Het filmpje liet wel heel veel naakt zien in sensuele (en homo-erotische) houdingen en handelingen, en dus besloot Mtv de clip niet uit te zenden. Het was het eerste nummer dat door de zelfcensuur geweerd werd van de zender.


Wist u dat...
... in 1995 de clip bij Tools nummer “Prison Sex” werd genomineerd voor Best Video bij de Mtv Video Music Awards (VMA's) terwijl de zender de clip niet meer uitzond wegens de expliciete beelden?


And the winner is...
Na drie jaar en heel veel videoclips, besloot Mtv om in 1984 eens prijzen uit te gaan reiken voor de beste clips van het afgelopen jaar. Beoogd als tegenhanger van de Grammy Awards werden de VMA's (of Mtv Awards) een succes dat sindsdien niet meer weg is te denken uit de jaarlijkse prijzenkalender. Maar goed, 1984 dus; 14 september om precies te zijn. Het jaar daarvoor was Michael Jacksons monsterhit "Thriller" verschenen, en hoewel die met terugwerkende kracht ongetwijfeld de winnaar was geworden, koos het publiek toentertijd voor het inmiddels redelijk vergeten "You might think" van de inmiddels redelijk vergeten The Cars.

Op zich geen vreemde keus, want de video toont voor die tijd opmerkelijke visuele effecten en het nummer is een karakteristiek jaren-'80-deuntje. Bereid u voor om het vannacht nog een paar keer terug te horen komen in uw dromen.



Europa
Precies zes jaar na het begin van Mtv in de VS werd op 1 augustus 1987 de aftrap gegeven van Mtv Europe, een clipzender gericht op de Europese markt. Ook nu werd weer gekozen om te beginnen met een twee jaar oud nummer, wederom voorzien van een zekere knipoog. “I want my Mtv”, luidt de eerste zin van “Money for nothing” van de Dire Straits waarna de drummer en de gitarist even laten horen hoe je muziek maakt.

Waar The Buggles zich nog vooral bedienden van kostuums, decors en wat eenvoudige effecten toont “Money for Nothing” welke ontwikkeling de videoclipwereld sindsdien had doorgemaakt. We zien voor die tijd erg revolutionaire computeranimaties van mensen, afgewisseld met livebeelden van de band en zelfs een clip van een andere band.


Wist u dat…
… de Nederlandse muziekzender TMF op 1 mei 1995 iets minder spectaculair opende met Brian Mays soloversie van “Too much love will kill you”?
Pagina's     1     2     3     4     5    
Plaats uw reactie

asDaloso9uby op 18/10/2016

citalopram avodart online viagra order viagra nolvadex
asDaloifp5v6 op 20/10/2016

buy vpxl cephalexin medrol metformin acomplia
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.