Door Erwan Ticheler
26/04/2012
Imagine: De Aziatische Factor
Al jarenlang weet Imagine fijne Aziatische titels te vertonen. Of het nou eneverende anime, intense thrillers, martialarts-extravaganza’s of van de pot gerukte horror is; Imagine weet er wel raad mee. De opbrengst van vandaag is een thriller en een pijl-en-boogepos. Azië-stijl.
Revenge: a Love Story
Er valt eigenlijk weinig te zeggen over het verhaal van deze film zonder het helemaal te verpesten. Laat ik volstaan met te zeggen dat een vrouw meerdere malen wordt verkracht door juten en dat haar vriend zint op wraak. Wat klinkt als een standaard suffe wraakfilm à la Cannon is in de handen van regisseur Ching-Po Wong een naargeestig verhaal over schuld en boete.
Dit is misschien wel de meest cynische film van het festival. Aziatische thrillers kiezen wel vaker een treurige noot en Revenge: a Love Story is weinig anders. Dit neemt niet weg dat het een fraaie film is. Volstrekte hopeloosheid wordt ‘gelukkig’ voor de kijker gekoppeld aan een stijlvolle regie en een intrigerend verloop. Het meest in het oog springende element is de non-lineaire aanpak. De film kent een gecompliceerde flashbackstructuur waardoor er van de kijker wordt verwacht sympathie te voelen met een op het eerste oog maniakale seriemoordenaar.
Nee, Revenge: a Love Story is zeker geen gemakkelijke zit. Je wordt als kijker constant geconfronteerd met je eigen emoties en onderbuikgevoelens. Tevens moet je constant bij de les zijn voordat je de draad van het verhaal kwijt raakt. Toegegeven, de film schiet behoorlijk uit de bocht tijdens de climax maar dan heb je daarvoor wel een fraai staaltje thriller Azië-stijl gezien.
War of the Arrows
We schrijven halverwege de zeventiende eeuw wanneer Korea wordt binnengevallen door het Manchu-rijk en Nam Yi - zoon van een vermoorde landheer - ziet dat zijn zusje en beste vriend gevangen zijn genomen door diezelfde Manchu-krijgers. Met pijl, boog en een hoop moed besluit Nam Yi niet bij de pakken neer te zitten en de strijd aan te gaan met de vijand. Deze strijd wordt meer en meer intens, zeker wanneer Manchu-commandant Jyu Shin-Ta de oorlog tussen de Koreanen en het Manchu-rijk zeer persoonlijk gaat opvatten en niets meer wil dan Nam Yi op gewelddadige wijze doden.
War of the Arrows is een zeer fraai gefilmd en bruut historisch epos in de stijl van films als Mongol en Ran. Verwacht dus mooie vergezichten van desolate landschappen en knap gechoreografeerde gevechten. De pijl-en-boog neemt zoals de titel doet vermoeden een centrale rol in, maar ook typische Aziatische elementen als familie-eer en heroïek zijn van eminent belang. Bovenal is War of the Arrows een uiterst onderhoudende en stijlvolle, historische actiefilm. De pijlen vliegen je werkelijk om de oren en het bloed vloeit rijkelijk al valt er genoeg te lachen en is een traan ook hier en daar verre van weg.
Zeker het tweede deel van de film is een opeenvolging van fijne actiescènes die vaak bol staan van slow-motion en suspense, zeker de climax is ijzersterk en doet denken aan Sergio Leone’s klassieke man-tegen-mansituaties met prachtig geschoten shots en trage opbouw. Het acteerwerk is degelijk met vanzelfsprekend expressieve gelaatsvertoningen en op een enkele scène na maakt de film geen overdadig gebruik van special effects. Deze scène met een belangrijke rol voor een met uitsterven bedreigd dier valt ietwat uit de toon maar is als deus ex machina wel te behappen. Al met al is War of the Arrows een zeer geslaagde film met voor ieder wat wils. Fijne actie, romantiek, humor en historisch besef. En eens te meer bewijst Korea meer te zijn dan het kleine fantastische broertje van Japan.