Door Erwan Ticheler
28/04/2012
Imagine: Pretentieuze sci-fi en pulperige politiozotteschi
Vrijwel ieder jaar draait er op Imagine wel een titel die voor ontzettend veel verdeeldheid zorgt vanwege de mystieke, visuele nadruk. Zo had ik een geweldige hekel aan Tarsems The Fall en een paar jaar later aan Marc Caro’s Dante 01. Dit jaar kent het festival ook zo’n film en wederom kan ik er heel weinig mee. Ook in dit artikel een documentaire over het Italiaanse genre Poliziotteschi, oftewel de gangsterfilm.
Love
William Eubanks debuut is een mysterieus project dat begint tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Maar na een korte voice-over gekoppeld aan veel slow-motion en fraaie landschappen schiet de film eeuwen vooruit en bevinden we ons in een satelliet in het jaar 2039. Lee Miller voert daar ziels alleen opdrachten uit die hem vanuit Houston worden gegeven totdat op een dag de communicatie wegvalt en Lee aan zichzelf is overgeleverd. Langzaam slaat de gekte en paranoia toe en wordt het mysterie rondom een gevonden dagboek duidelijk.
Love is echt een kwestie van smaak. De minimalistische nadruk die het verhaal kent, gekoppeld aan een dromerige electronische soundtrack en veel trage beelden van de planeet aarde en de eenzame Lee zijn niet voor eenieder weggelegd. De film kent een traag tempo zonder al te veel dialogen / monologen en het feit dat er nogal pretentieus wordt gedaan over de mensheid maakt een vergelijking met Stanley Kubrick’s meesterwerk 2001: a Space Odyssey onontkoombaar.
Maar waar laatstgenoemde film nog een tamelijk afwisselende plot kent, verdeeld in hoofdstukken, is Love meer een exercitie in herhaling en menselijke eenzaamheid. Dat zal ook wel een van de redenen zijn waarom de film heet zoals hij heet, maar de link is behoorlijk bombastisch en eerlijk gezegd wat uit de lucht gegrepen. De laatste akte - wanneer het mysterie wordt ontrafeld - is het sterkste deel van de film, maar de boodschap wordt zo in je gezicht geramd dat hij bijna niet serieus te nemen is. Toch, voor de liefhebber van trage en visuele science-fiction is het best een aanrader en ondanks dat de plot niet echt overtuigt kan je niet ontkennen dat de film enkele prachtige shots kent en daardoor is Love helaas een gemiste kans.
Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Film that Ruled the 70’s
Imagine is ook bekend met documentaires die bepaald cultgenres ontleden. Zo waren er eerder films over de Filipijnse genrefilms en Australische exploitatie. Dit jaar is het de beurt aan de politiziotteschi. De Italiaanse genrecinema van de jaren ’60 en ’70 behoort tot de meest geliefde van allen. Ga maar na, de spaghettiwestern en de giallo zijn grote favorieten van veel mensen en een derde genre dat veel cultvolgers kent is de typisch Italiaanse politie- en gangsterfilm. Geënt op de Amerikaanse golf van politiefilms eind jaren ’60, begin jaren ’70 namen Italiaanse filmmakers het genre ter hand en gaven het een echt eigen twist.
De documentaire is gemaakt door echte liefhebbers, zoveel is wel duidelijk. In ruim twee uur komen allerlei acteurs, regisseurs en wat al niet aan het woord over de films en hun achtergrond. Dit betekent na veel aandacht voor de film(makers) en acteurs zelf dus ook genoeg informatie over de politieke achtergrond, de nadruk op seks en geweld en de Italiaanse slag in zijn algemeenheid. En net als Machete Maidens Unleashed! van vorig jaar krijg je als kijker genoeg filmbeelden te zien waarbij de auto-ongelukken, dwaze stunts en gratuit naakt je om de oren vliegt. En net als bij de hierboven genoemde film is dat een voordeel en een nadeel. Aan de ene kant krijg je veel tips voor een thematisch filmavondje en zijn er aardig wat interessante anekdotes maar aan de andere kant is het zo ontzettend veel dat het bijna niet vol te houden is. Het is bijna over-kill en dan te bedenken dat de film nauwelijks aandacht schenkt aan de geweldige soundtracks en constant sluimerende misogynie.
Gelukkig zijn de verhalen van onder meer Henry Silva en Franco Nero nog boeiend genoeg om de aandacht erbij te houden en zijn sommige van de filmfragmenten zeer indrukwekkend. Zo zien we Jean-Paul Belmondo als een bezetene zijn eigen stunts uitvoeren. Eurocrime! is echt voor de liefhebber, beginners aan het genre kunnen allicht beter eerst de grote klassiekers opsporen als High Crime, Violent City en Street Law en zich daarna pas overgeven aan de bomvolle documentaire.