Film-O-Rama Beter Beeld & Geluid, home cinema Nieuws Buis Agenda Bios Welbeschouwd Columns Film-O-Rakel Film-O-Rama Afmelden Profiel Aanmelden Registeren

 

03/07/2012

Süskind

Schemerzone

Walter Süskind was een joodse Amsterdammer die in de oorlogsjaren binnen zijn functie als hoofd van de Amsterdamse Schouwburg verantwoordelijk werd voor de opvang van vele joden in zijn gebouw alvorens deze gedeporteerd werden. In de ogen van de buitenwereld leek het of  Süskind collaboreerde met de nazi's, maar in wezen zette Walter alles op alles om zoveel mogelijk joden te redden van de ondergang. Vanuit zijn positie in de Schouwburg vervalste hij papieren, smokkelde hij kinderen weg naar onderduikadressen en redde hij ook van veel volwassenen het leven.




Het dilemma van Walter Süskind - hoe red ik zoveel mogelijk mensen zonder in het oog te lopen van de nazi's - staat centraal in Süskind. Walter speelt constant met vuur en moet regelmatig met gevaar voor eigen leven de schijn ophouden. Dit komt hem uiteindelijk duur te staan, wat ervoor zorgt dat  Süskind uiteindelijk niet geldt als de Nederlandse Schindler's List. Jawel, Süskind benadrukt constant de heldhaftigheid van Walter Süskind en de kracht van verzet in barre tijden, maar er zit een keerzijde aan alles. Heldendaden hebben hun druk op het gezinsleven, je kunt helaas niet iedereen redden en alles in het leven is er op geënt je tegen te werken.
 
Süskind is dan ook niet enkel optimistisch maar laat zeer duidelijk de zwarte zijde van de holocaust zien. Het is niet zoals Schinder's List vooral een film over hoop in barre omstandigheden, maar vooral een film over zelfopoffering; andere mensen hoop verschaffen ook al kost het je de kop. En er is niet enkel optimisme. De mensheid is verre van goed. Regisseur Rudolf van den Berg schildert in grijstinten: Süskind is niet enkel een goed mens. Als vader schiet hij tekort. De Nederlander is niet enkel een vriendelijke verzetsheld: als het kind er te joods uit ziet, kan het een onderduikplekje vergeten en leegstaande joodse huizen worden leeggeroofd voor geld. Ook niet alle joden komen met schone handen uit de geschiedenis. De film is voornamelijk erg kritisch tegenover De Joodsche Raad, een raad van joodse mannen die de gegevens over de joodse bevolking in Amsterdam verschaffte aan de nazi's en die zelf bepaalde wie er op de trein gingen - daarbij horrorverhalen over concentratiekampen afdoend als fabeltjes. 
 
Visueel bevindt de film zich ook in deze schemerwereld. Hij bevat harde schaduwen en expressieve belichting, bijna afkomstig uit een film-noir of Duits-expressionistische horrorfilm, en ook de cameravoering kent enkele elegante touches. Indrukwekkend zijn de laatste scènes, die een theatrale cameravoering en setting introduceren zonder daarbij de ernst van de situatie te chargeren. Rudolf van den Berg toont zich een uiterst sterk regisseur die een perfecte balans vindt tussen drama en boodschap, nuance en statement. 
 
De schijf
De schijf bevat een aflevering van Profiel: De duistere Dilemma's van Walter Süskind (Human), die verder in gaat op het dubbelleven dat Süskind moest leidden, plus een aantal overbodige deleted scenes.






DVD

06/06/2012

Warner Home Entertainment

2.35:1

DD 5.1

Nederlands

Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.