Edinburgh International Film Festival 2013. Dag 5: Film van de dag: Oh Boy
Het festival is de ideale gelegenheid om films van onbekende regisseurs en uit verschillende landen, buiten Amerika en Groot Brittanië, te ontdekken die soms niet een wereldwijde distributie krijgen. Oh Boy is de debuut film van regisseur en schrijver Jan Ole Gerster die deze Duitse slackerkomedie-drama met een frisse kijk benadert.
Oh Boy speelt zich af in Berlijn en vertelt het verhaal van de 27-jarige Niko (Tom Schilling), een slacker die nog steeds leeft als een student. In de 24 uur die volgen, blijkt het voor Niko bijna een onmogelijke taak te zijn om een kopje koffie te krijgen. De dag begint met relatie perikelen met zijn vriendin en dat is nog maar de start van de turbulente dag die in het vooruitzicht ligt.
De film gaat niet zozeer over de hopeloze pogingen van Niko om een bakkie te bemachtigen; dit is meer een middel om zijn karakter te leren kennen. Daarnaast hebben de gebeurtenissen die op deze specifieke dag plaatsvinden een zekere invloed op zijn gedrag en zijn levensuitkijk. Humor wordt met mate gebruikt in de film, maar speelt desalniettemin een belangerijke rol in sommige, gedenkwaardige scenes. Het zijn de pijnlijke sociale situaties waarin hij zich soms bevindt die dan ook het grappigst zijn. Zoals het ongemakkelijke gesprek met zijn buurman die zijn persoonlijke problemen met Niko wil delen. Niko komt daarnaast ook een oud klasgenoot tegen, Julika (Friederike Kempter), die vroeger nogal gepest werd op school en die hij nu bijna niet herkend.
Alhoewel de film zich voornamelijk richt op één karakter, verveelt het op geen enkel moment. Het risico dat het een saaie gewaarwording is, wordt vermeden door de perfecte balans tussen drama en humor; uitstekende observaties van sociale situaties en een goed ontwikkeld karakter.
Oh Boy ziet er prachtig uit in klassiek zwart-wit en het gebrek aan kleur zorgt voor zo min mogelijk afleidingen. De film richt zich niet alleen op de humoristische kant van het slacker-genre, Gerster weet ook drama naadloos in het verhaal te verwerken zonder exces.