The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. Mindscape (2013)
John Washington is een geheugendetective die de gave bezit om zich te nestelen in het brein van eender welk persoon.
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. Mindscape (2013)
John Washington is een geheugendetective die de gave bezit om zich te nestelen in het brein van eender welk persoon.
31/10/2014
Hellraiser (1987)
Clive Barker
Clare Higgins, Ashley Laurence, Doug Bradley, Sean Chapman,...
Zie meer details
Zie meer details
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
Zijn tocht lijkt ten einde wanneer hij in Marokko een vreemde puzzelkubus weet te bemachtigen en zich terugtrekt in het onbewoonde ouderlijke huis in Groot-Brittannië. Daar ondervindt hij al snel de geheimen van het kleinood: blijkbaar fungeert het houten object als een poort naar een andere dimensie waar Cenobites zich in schuil houden. Deze verminkte wezens hebben de kunst van het sadomasochisme naar een onbereikbaar niveau getild, op een eenzame hoogte waar pijn en genot geen onderscheid meer kennen. Voor Frank is er geen weg meer terug, hij wordt in stukken gereten.
Broer Larry, onwetende van hetgeen zich heeft afgespeeld, neemt intrek in datzelfde huis samen met zijn tweede vrouw Julia die net voor hun huwelijk een stomende affaire had met Frank. Tijdens het verhuizen verwondt Larry zich en het vrijgekomen bloed belandt op de zolder waar zijn broer het leven liet. Dat blijkt grote gevolgen te hebben aangezien het lichaam van Frank hierdoor regenereert, echter niet volledig. Hij roept de hulp in van Julia om mannen te lokken die hij kan vermoorden om zo verder aan te sterken vooraleer de Cenobites ontdekken dat hij ontsnapt is. Echter achterhaalt Kirsty, dochter van Larry, de waarheid tijdens een ongepland bezoek waarna ze weet te vluchten met de kubus. Wanneer ook zij de demonen ontmoet, kan ze enkel een poging ondernemen haar leven te redden door hen naar Frank te leiden.
Clive Barker, auteur en kunstenaar, had al de regie van twee kortfilms verzorgd toen hij besloot zelf de verfilming van zijn kortverhaal The Hellbound Heart neer te pennen en te regisseren. Die beslissing kwam er door zijn, nogal zacht uitgedrukt, ongenoegen over twee andere adaptaties van zijn werk, Transmutations aka Underwold (1985) en Rawhead Rex (1986), beiden geregisseerd door George Pavlou. Met een schamel budget van 1 miljoen dollar en nagenoeg volledig gefilmd in een bestaand huis, had hij zelf nooit kunnen vermoeden dat Hellraiser het begin zou betekenen van een van de meest belangrijke horror-franchises ooit. De verfilming gaf de aftrap voor acht sequels en verschillende comic-reeksen. Barker is bovendien van plan om volgend jaar een nieuwe roman te schrijven waarin hij het personage van Pinhead verder zal uitdiepen en, naar alle waarschijnlijkheid, zal doen sterven.
Aangezien Barker zelf aan het roer stond, kon hij trouw blijven aan zijn eigen werk al werden enkele zaken toch aangepast. Zo veranderde hij een paar namen en is Kirsty niet langer een vriendin van Larry, maar zijn dochter. Wat bleef is de duidelijke erotische ondertoon, een van de steeds wederkerende elementen in zijn verhalen, en de met momenten bijzonder bizarre taferelen. Het visuele aspect is de absolute uitschieter van Hellraiser. De Cenobites zien er geweldig uit en de praktische gore-effecten zijn verbluffend. De regeneratie van Frank door Bob Keen is daar het beste voorbeeld van en mag voor mij persoonlijk, na het werk van Rick Baker in American Werewolf in Londen, een waardige tweede plaats bekleden.
Debutante Ashley Laurence (Kirsty) zou, net zoals Heather Langenkamp in A Nightmare on Elm Street, nog een paar keer in deze franchise opduiken en speelt haar rol naar behoren. Echter is het Clare Higgins (Julia) die bijzonder solide staat te acteren, treffend bijgestaan door Andrew Robinson als Larry. Doug Bradley is bijzonder imposant als Pinhead, de leider van de Cenobites, en zou nog zeven keer diezelfde rol hernemen. Hellraiser: Revelations (2011) weigerde hij echter omdat Bradley vond dat, na enkele minder kwalitatieve sequels, te oneerbiedig met de franchise werd omgesprongen. Revelations kwam er trouwens enkel omdat distributeur Dimension Films een nieuwe Hellraiser film moest uitbrengen om zo de rechten op de franchise niet te verliezen. Barker is daarenboven tot op vandaag niet gelukkig met de naam Pinhead die door enkele mensen van de make-up crew in het leven werd geroepen en is blijven hangen. In de eerste versies van het script werd hij gewoon ‘Priest’ genoemd, wat volgens hem veel waardiger is voor het personage.
Hellraiser kent echter ook wat mindere punten. De beeldvoering is, door de restricties te maken met het filmen in een echt huis, wat mak en het tempo komt mede daardoor met momenten laag te liggen. Verder werden er foutjes betreffende de na-synchronisatie gemaakt, zien we op een gegeven moment duidelijk de trolley en crew wanneer die The Engineer, een Cenobite die Kirsty achterna zit, voortduwen en voelt de montage soms wat van-de-hak-op-de-tak aan. Als laatste zien de visuele effecten, door Barker zelf gemaakt omwille van het krappe budget en tijdens een weekend vol drank, er soms effectief wat goedkoop uit.
De toekomst van deze franchise is op dit moment wat onzeker. Dimension Films probeert al sinds 2006 een remake te produceren en contacteerde hiervoor in 2008 Pascal Laugier (Martyrs, The Tall Man) en in 2010 Patrick Lussier (remake My Bloody Valentine, Drive Angry) maar voor beiden liep dat op een sisser af. Echter is er goed nieuws want op 24 oktober 2013 liet Clive Barker weten dat hij zelf het script van de reboot zal schrijven, de regie zal verzorgen en dat Doug Bradley opnieuw in de huid kruipt van een van de meest iconische horrorpersonages ooit.
@MaartenMelon
Broer Larry, onwetende van hetgeen zich heeft afgespeeld, neemt intrek in datzelfde huis samen met zijn tweede vrouw Julia die net voor hun huwelijk een stomende affaire had met Frank. Tijdens het verhuizen verwondt Larry zich en het vrijgekomen bloed belandt op de zolder waar zijn broer het leven liet. Dat blijkt grote gevolgen te hebben aangezien het lichaam van Frank hierdoor regenereert, echter niet volledig. Hij roept de hulp in van Julia om mannen te lokken die hij kan vermoorden om zo verder aan te sterken vooraleer de Cenobites ontdekken dat hij ontsnapt is. Echter achterhaalt Kirsty, dochter van Larry, de waarheid tijdens een ongepland bezoek waarna ze weet te vluchten met de kubus. Wanneer ook zij de demonen ontmoet, kan ze enkel een poging ondernemen haar leven te redden door hen naar Frank te leiden.
Clive Barker, auteur en kunstenaar, had al de regie van twee kortfilms verzorgd toen hij besloot zelf de verfilming van zijn kortverhaal The Hellbound Heart neer te pennen en te regisseren. Die beslissing kwam er door zijn, nogal zacht uitgedrukt, ongenoegen over twee andere adaptaties van zijn werk, Transmutations aka Underwold (1985) en Rawhead Rex (1986), beiden geregisseerd door George Pavlou. Met een schamel budget van 1 miljoen dollar en nagenoeg volledig gefilmd in een bestaand huis, had hij zelf nooit kunnen vermoeden dat Hellraiser het begin zou betekenen van een van de meest belangrijke horror-franchises ooit. De verfilming gaf de aftrap voor acht sequels en verschillende comic-reeksen. Barker is bovendien van plan om volgend jaar een nieuwe roman te schrijven waarin hij het personage van Pinhead verder zal uitdiepen en, naar alle waarschijnlijkheid, zal doen sterven.
Aangezien Barker zelf aan het roer stond, kon hij trouw blijven aan zijn eigen werk al werden enkele zaken toch aangepast. Zo veranderde hij een paar namen en is Kirsty niet langer een vriendin van Larry, maar zijn dochter. Wat bleef is de duidelijke erotische ondertoon, een van de steeds wederkerende elementen in zijn verhalen, en de met momenten bijzonder bizarre taferelen. Het visuele aspect is de absolute uitschieter van Hellraiser. De Cenobites zien er geweldig uit en de praktische gore-effecten zijn verbluffend. De regeneratie van Frank door Bob Keen is daar het beste voorbeeld van en mag voor mij persoonlijk, na het werk van Rick Baker in American Werewolf in Londen, een waardige tweede plaats bekleden.
Debutante Ashley Laurence (Kirsty) zou, net zoals Heather Langenkamp in A Nightmare on Elm Street, nog een paar keer in deze franchise opduiken en speelt haar rol naar behoren. Echter is het Clare Higgins (Julia) die bijzonder solide staat te acteren, treffend bijgestaan door Andrew Robinson als Larry. Doug Bradley is bijzonder imposant als Pinhead, de leider van de Cenobites, en zou nog zeven keer diezelfde rol hernemen. Hellraiser: Revelations (2011) weigerde hij echter omdat Bradley vond dat, na enkele minder kwalitatieve sequels, te oneerbiedig met de franchise werd omgesprongen. Revelations kwam er trouwens enkel omdat distributeur Dimension Films een nieuwe Hellraiser film moest uitbrengen om zo de rechten op de franchise niet te verliezen. Barker is daarenboven tot op vandaag niet gelukkig met de naam Pinhead die door enkele mensen van de make-up crew in het leven werd geroepen en is blijven hangen. In de eerste versies van het script werd hij gewoon ‘Priest’ genoemd, wat volgens hem veel waardiger is voor het personage.
Hellraiser kent echter ook wat mindere punten. De beeldvoering is, door de restricties te maken met het filmen in een echt huis, wat mak en het tempo komt mede daardoor met momenten laag te liggen. Verder werden er foutjes betreffende de na-synchronisatie gemaakt, zien we op een gegeven moment duidelijk de trolley en crew wanneer die The Engineer, een Cenobite die Kirsty achterna zit, voortduwen en voelt de montage soms wat van-de-hak-op-de-tak aan. Als laatste zien de visuele effecten, door Barker zelf gemaakt omwille van het krappe budget en tijdens een weekend vol drank, er soms effectief wat goedkoop uit.
De toekomst van deze franchise is op dit moment wat onzeker. Dimension Films probeert al sinds 2006 een remake te produceren en contacteerde hiervoor in 2008 Pascal Laugier (Martyrs, The Tall Man) en in 2010 Patrick Lussier (remake My Bloody Valentine, Drive Angry) maar voor beiden liep dat op een sisser af. Echter is er goed nieuws want op 24 oktober 2013 liet Clive Barker weten dat hij zelf het script van de reboot zal schrijven, de regie zal verzorgen en dat Doug Bradley opnieuw in de huid kruipt van een van de meest iconische horrorpersonages ooit.
@MaartenMelon