
Door Erwan Ticheler
01/08/2011
Twaalf films, personen, scènes, props, etc. die één ding gemeen hebben: ze hebben iets gemeen.
De 12 videoclips die de film ontstegen
Agenten, piloten en terminators
9. Patti laBelle - Stir it Up (Beverly Hills Cop, 1984)
Een van de moeilijkste keuzes was deze plaat. Niet omdat het geen goede single is - het is verdomd aanstekelijk - maar omdat de soundtrack van Eddie Murphy’s vehikel bomvol zit met geweldige nummers. "The Heat is On", "Neutron Dance", "Rock ‘n Roll Me Again" en dat thema. Dat thema. Maar goed, ik heb gekozen voor "Stir it Up" omdat het niet alleen een uitstekende single is maar vooral omdat hij wordt ingezet op een sleutelmoment. Axel Foley komt op de tonen van dit nummer namelijk Beverly Hills binnen waarbij we tevens getuige zijn van een typisch jaren ’80-relikwie: de montagesequentie. Helaas is deze niet op het net te vinden, maar de officiële videoclip is ook prima al kan Patti haar handen niet echt in toom houden.
8. Berlin - Take My Breath Away (Top Gun, 1986)
Ik ben me ervan bewust dat deze keuze bij velen in het verkeerde keelgat valt - waaronder enkele mede-redactieleden - maar dit is mijn lijst en dus passeert ook een heuze guilty pleasure de revue. De onwijs zoetsappige teksten en synths maken het tot een liefdeslied dat even raak als cheesy is. De overdreven bewegingen van de zangeres op een verlaten vliegveld (?) zijn een kwestie van smaak, maar het is wel een typisch voorbeeld van het mixen van filmbeelden en de artiest in kwestie. Het nummer won een Oscar en werd een nummer 1-hit in vele landen waaronder het onze. Laat ik het maar meteen erbij zeggen: ik heb een gloeiende hekel aan de film en diens promotie voor de Amerikaanse luchtmacht, maar Berlins megahit kan er wat mij betreft zeker mee door.
7. Guns n’ Roses - You Could Be Mine (Terminator 2: Judgment Day, 1991)
Er was een tijd dat het stoer was om naar Guns n’ Roses te luisteren en deze plaat trapt serieus kont. Niet voor niets is hij door Mtv zelf gekozen tot beste videoclip van 1991 en wordt de clip tot op heden in kleine kring nog steeds met veel genoegen bekeken. De videoclip toont de band bij een optreden in een club wanneer pardoes Arnie binnenwandelt en het publiek aanschouwt. Verder is de video vooral gericht op de band met boefje Axl Rose in het stralende middelpunt, eindigend met een grappige coda rondom wederom Arnie verkleed als de cyborg der cyborgs. Het maakt de video alleraardigst, maar het is bovenal de energie van de band die het tot een groot succesnummer maakt: mensen, alleen die intro al.